Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Säsongens sista omgång. Vem klarar sig från nedflyttning?

Publicerad 2023-05-26 22:35:39 i Allmänt,

 

Hej på er alla läsare!

Jag vill börja med att rikta ett stort tack till alla som läste förra veckans inlägg. Det genererade flest “klick” hittills. Det uppskattas jättemycket! I denna veckas inlägg kommer jag ge er en återblick från förra helgen i Premier League. Därefter vill jag ge min kortfattade helhetssyn på ligasäsongen som den har varit. Det avslutas sedvanligt med att jag ger er min framåtblick mot söndagens avslutande matcher. 

—--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förra helgens matcher i den näst sista omgången (ja, jag vet att några lag spelade ytterligare matcher därefter) var spännande på många håll. Jag prioriterade att sätta mig ner och titta på några stycken, vilket jag inte brukar hinna med. Den första jag såg var matchen mellan Tottenham och Brentford. Den dominerade Spurs i första halvlek och Brentford såg inte nämnvärt mentalt eller fysiskt investerade i matchen. Jag missade tyvärr andra halvlek men såg efteråt förvånat på min telefon att Brentford hade vänt underläget från halvtid till att vinna 1-3. Här bör man lyfta fram Mbuemo (2 mål) och Wissa (1 mål) som klev fram i Toneys frånvaro. Samtidigt är det som alla pratar om efteråt mest om hur Spurs fullständigt kollapsade i andra halvlek. 

Den andra matchen jag såg delar av var mellan Everton och Wolverhampton på Molineux. Det jag slås av är att Everton känns bekväma med att spela i pressat tabelläge; som om förra säsongens likartade situation gett lärdomar. Man klarade ett kryss i denna match med en kvittering med sista sparken. Det finns en trygghet och kaxighet i laget som inte återfinns i exempelvis Leicester som också spelar för överlevnad just nu. Poängen Everton tog med sig gör att man har två poängs marginal till nedflyttning, så än är det inte klart och allt kan hända i fotboll. Gällande Everton för övrigt läste jag att det ryktas att man ska göra sig av med tränare Sean Dyche i sommar enligt Fotbollskanalen. Det tror jag är till största del spekulationer och det hänger ihop med att Everton troligen kommer få nya ägare inom en snar framtid. 

Det sista jag såg från helgen var Liverpools match mot Aston Villa. Liverpool fick inte med sig en seger och känner besvikelse över inget CL-spel till hösten medan Villa visar att man är ett helt nytt lag under Unai Emery. Villa spelar plötsligt fotboll på en annan, högre nivå än jag har sett klubben spela på under de år jag följt Premier League. Det tycker jag är roligt för konkurrensen i England mellan städerna. Storstaden Birmingham borde ha ett slagkraftigt lag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det andra jag vill skriva om är mina omedelbara reflektioner om ligasäsongen. Det har varit en lång säsong då det var ett VM-uppehåll i december och samtidigt de vanliga landslagssamlingar som sker. Det har för mig gjort att intresset att följa matcherna gått i vågor med stunder av mer intresse följt av lägre. Den generella känslan har varit att intresset från min sida aldrig varit på en hög nivå och att det berott på att Chelsea varit sensationellt dåliga. Det går att säga mycket om denna Chelseatrupp och ledning men det är inte ens så att något annat år jag följt Chelsea kommer i närheten av de dåliga resultaten laget dragits med i år. Då har jag dock kunnat hålla lågan uppe ibland tack vare att bottenstriden varit riktigt spännande att följa i år. Det går att läsa ett tidigare inlägg där jag går igenom ett antal lag som låg pyrt till i april. Nu har det kokat ner till att Leicester, Leeds och Everton är de som kämpar om att ta den sista platsen ovanför strecket. 

Vinnarna av Premier League denna säsong heter, precis som föregående år, Manchester City. Det känns aningen oroväckande att klubben numera prenumererar på titeln och alltid plockar fram sin absoluta toppform på vårkanten. Det känns tråkigt att skriva det men Arsenal var aldrig nära att hota City. Det behöver skapas vinnarkulturer i de andra toppklubbarna såsom City har byggt upp för att hota på riktigt, och vinnarkulturer kommer ju först av att ha vunnit. Kanske kommer City falla på eget grepp om något år? Det har förts fram 113 anklagelser om brott mot reglementet mot klubben från Premier Leagues organisation. Detta ska avgöras om två till fyra år enligt uppgifter från the Sun.

-------------------------------------------------------------------------------------------

På söndag spelas då de sista matcherna för säsongen i den trettioåttonde omgången. Det betydelsefulla som står på spel är en möjlig Uefa Conference League plats där tre lag slåss om den och kampen som jag beskrivit ovan om sjuttonde platsen och därmed fortsatt spel i Premier League nästa säsong. En sammanställning följer nedan med mina tippningar. 

 

Söndag 28/5 17.30

  • Aston Villa-Brighton

Kommentar: Två av säsongens överraskningar i positiv bemärkelse ställs mot varandra. Villa har fördel av hemmaplan. Brighton har i mina ögon (och tabellplacering) ett bättre spel. 

Tippning: 2-1

 
  • Everton-Bournemouth

Tippning: 2-1 

 
  • Leeds - Spurs

Tippning: 1-1

 
  • Brentford-Man City

Tippning: 1-0



  • Man U- Fulham

Tippning: 3-1

 
  • Chelsea- Newcastle

Tippning: 0-3



  • Leicester-West Ham

Tippning: 1-2



  • Arsenal-Wolves

Tippning: 2-0



  • Southampton-Liverpool

Tippning: 1-3



  • Palace-Nottingham

Tippning: 1-1

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det var allt för denna vecka. 

 

Until next time.

 

#KTBFFH

 
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Källa Fotbollskanalen om Everton:
https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2023/05/26/uppgifter-everton-slapper-dyche-i-kontakt-med-castro/ (Fotbollskanalen 2023)
 
Källa kring Manchester Citys situation:
https://www.youtube.com/watch?v=GfxNfMiAlR4 (Sky Sports 2023)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela