Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Transferfönstret Chelsea FC. Del 1: Juni.

Publicerad 2023-06-23 23:12:00 i Allmänt,

Hej!

I veckans inlägg kommer jag att behandla Chelsea transfersommar. Den kommer jag att dela upp i tre delar, en för varje sommarmånad. Det första inlägget handlar om de övergångar som det ryktas om och de som redan är klara i juni månad. Några värvningar kommer jag nog återkomma till under sommaren. Innan jag går igenom övergångarna vill jag nämna att den bästa och mest pålitliga källan är Fabrizio Romano (https://twitter.com/FabrizioRomano). Där har jag funnit de flesta av de rykten jag kommer att analysera och uppgifter och detaljer jag nämner.


—----------------------------------------------------------------------------------------

Först ut vill jag kommentera de spelare som är bekräftade som nya Chelseaspelare. Den första och enda som vi gjort klart med är Christopher Nkunku från RB Leipzig. Han blev klar redan i januari på ett för-kontrakt så att Chelsea inte behövde betala någon övergångssumma för fransmannen. Han har varit betydande för anfallet i Leipzig under de senaste säsongerna. Det är en bra spelare som kan spela brett över anfallet. Jag hoppas att han kan bli en etablerad målskytt i Premier League (PL) snabbt då Chelsea haft otroligt svårt att göra mål.


Näst på tur vill jag behandla de spelare som ryktas vara på väg in. Somliga är väldigt nära att bekräftas som färdiga spelare och kan vara det när du läser detta inlägg. Den första är Nicolas Jackson som är i princip klar från spanska Villarreal. Han är en senegalesisk anfallare som gjorde 12 mål för Villarreal i La Liga förra säsongen. Det är frågan om han, 22 år gammal, är värvad för att spela denna säsong eller är ett namn för framtiden (därmed kommer lånas ut)? Prislappen verkar hamna på 35 miljoner euro som är hans utköpsklausul. En annan spelare som verkar nära Chelsea är Moises Caicedo från Brighton. Han har varit en dominant mittfältare i PL och varit superb för Brighton i att bygga deras anfall och även jobba bra i återerövringsspelet. Kruxet är att han inte blir billig och frågan är om det finns bättre alternativ? Jag är exempelvis lockad över att vi ger oss in i jakten på Declan Rice, West Ham-spelaren som ryktas starkt till Arsenal just nu. Det är samma typ av spelare som Caicedo och någon som kan ersätta N'golo Kanté (mer om honom nedan).


—-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har vi de spelare som Chelsea vill eller ryktas vilja sälja till andra klubbar. Först har vi de bekräftade spelarna som drar. Den största spelaren som lämnar är N’golo Kanté. Han lämnar för saudiska Al-Ittihad. Jag tycker självklart att det är tråkigt när en spelare som varit otroligt nyttig för Chelsea lämnar. Hans bidrag under säsongen 2016/17 var otroligt och även i vårt slutspel i Champions League 2021 med MOTM-pris i båda semifinalerna och i finalen. Samtidigt är det tyvärr rätt beslut av klubben med tanke på kontraktssituationen (tjänade över trehundratusen euro i veckan) och skadorna som höll honom borta från spel stora delar av förra säsongen. Det är också skönt att ingen europeisk konkurrent tog honom så att hans höga högsta nivå inte kan slå tillbaka mot Chelsea.

De som också ryktas starkt bort från Chelsea är exempelvis Hakim Ziyech. Han verkar också vara på väg till Saudiarabien. Jag tycker inte att det kommer en dag för tidigt. Han har fått sina chanser men aldrig fungerat. Hans spelstil är begränsad och går inte att fullt ut lita till honom varje helg. En annan som verkar lämna är Kalidou Koulibaly. Det känns tråkigt att det inte blev bättre för honom i London. Det blev inte alls den förstärkningen man hoppats på och trott. Han var ju en jättebra spelare i Serie A. Det behövs nu att en ny mittback kommer in eller att Chelsea satsar ordentligt på det som finns att tillgå såsom Chalobah och Badiashile. En annan det skrivs om är målvakten Edouard Mendy som ska vara nära att gå till Al-Ahli

Den största spelaren när det gäller övergångssumma under sommaren verkar bli Kai Havertz som går till Arsenal. Arsenal sägs vara villiga att betala sextiofem miljoner euro för tysken. Det betyder att Chelsea enbart skulle förlora ungefär tio miljoner på honom (obeaktat valutakurser och inflation), vilket vore jättebra. Havertz hamnar i samma kategori som Ziyech för mig. Han fick många chanser att ta för sig och fick också spela på de positioner han ville spela på. Då räcker inte den poängskörd han levererade, med en högsta notering i målprotokollet på åtta (!) mål denna säsong. Det jag och andra Chelsea-fans dock känner är att han kan komma att passa in bra i Artetas modell i Arsenal. Där spelar man mer med stort bollinnehav och kan använda Havertz:s förmågor bättre tror jag. 

Det mest lösa rykte jag till sist vill skriva om är Mason Mounts möjliga övergång till Manchester United. Det har sagts att Manchester United har lagt ett bud på femtiofem miljoner euro för mittfältaren. Det verkar angeläget för United att ta in en engelsman och också på det en mittfältare. Jag tycker det vore tråkigt om han lämnade då jag tycker Chelsea bör bygga laget kring honom och Reece James. Han har redan gjort stort avtryck i ligan och är bara 23 år gammal. 


-----------------------------------------------------------------------------------------------


Det var allt för denna gång. Min fråga till er är: vem tror ni Chelsea värvar härnäst? Kommentera nedan eller skriv till mig på Twitter.


Until next time.


#KTBFFH

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela