Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Wimbledon - tankar efter andra veckan (finaler kvar)

Publicerad 2023-07-14 23:59:00 i Allmänt,

Hej på er kära läsare!

I dagens inlägg på bloggen ska jag ge er mina tankar kring den andra veckans spel i årets Wimbledonmästerskap. Vinnare av årets mästerskap kommer att koras till helgen. De matcher jag har kunnat se har varit mestadels herrarnas matcher och några dammatcher. Först får ni mina tankar kring spelare som imponerade på mig och därefter ska jag ge min syn inför singelfinalerna.


—---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den som imponerade mycket på mig och många därtill var amerikanen Christopher Eubanks. Han nådde kvartsfinal i sitt första framträdande i Wimbledon. Jag läste i Metro (2023) att han slog rekord i antalet direkta vinnarslag under en Wimbledon-turnering. Han slog fler än 317 vinnare under sina matcher. Det är helt sanslöst med tanke på att han inte spelade alla matcher och gick till final. I kvartsfinalen föll han mot världstrean Daniil Medvedev.  


En annan spelare som imponerade, fast på dam-sidan, var ukrainskan Elina Svitolina. Hon hade tidigare nått semifinal i Wimbledon (2019) men få trodde att hon skulle upprepa den bedriften i år då hon tog sig in i turneringen på ett wild-card. När hon väl fick chansen tog hon den med eftertryck. På sin väg fram till semifinalen slog hon tre tidigare Grand Slam-mästare i Venus Williams, Victoria Azarenka och Iga Swiatek. Den främsta av dessa matcher var den mot Azarenka i fjärde rundan där hon gick segrande i ett avgörande tiebreak. Jag gläds mycket för henne och att hennes landsmän får se framgångar och känna hopp.


En annan observation jag gjorde från damsidans matcher var att de tre favorittippade och högst seedade spelarna inte nådde till final. Världsettan Swiatek blev utslagen i kvartsfinal som jag tidigre nämnt och samma öde gick fjolårets vinnare av Wimbledon Rybakina till mötes. Hon föll mot Ons Jabeur. Den sista av de tre främsta kvar, Aryna Sabalenka, försvann i semifinal, också hon mot Ons Jabeur.


—----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ska nu blicka framåt mot finalerna som spelas imorgon och på söndag. Först ut har vi damernas final imorgon kl.15.00. Den spelas mellan Marketa Vondrousova och Ons Jabeur. 


Jabeur är favorit enligt de flesta experter. Jag tycker det också. Listan över de spelare hon fram till finalen har slagit ut är mäkta imponerande med bland annat två tidigare Wimbledon-vinnare och totalt fyra Grand Slam vinnare.  Hon har även erfarenhet av att ha spelat final i Wimbledon förra året. Hon har en otrolig finess i sin racket och kontrar ofta motståndarnas spel med sin raka backhand. 


Den spelare hon ställs mot är Marketa Vondrousova från Tjeckien. Hon har varit i final i Grand Slam men det var 2019. Hon kan skapa problem med sin välriktade forehand och att hon är vänsterhänt hjälper. Dock har hon ibland haft svårt med nerverna under karriären. 


På herrsidan har vi en final som är så spännande det kan bli. Båda finalisterna har spelat otroligt bra de senaste veckorna. Carlos Alcaraz visade fler svackor under matcherna än sin motståndare på söndag, men dock enbart då han känt sig överlägsen. Nu vet han vad som krävs och att trycket är enormt direkt och att misstag ska minimeras. Novak Djokovic har sitt spel och vet vad han behöver göra. Han kan lita enormt på sin serve och serve plus ett. Om Alcaraz kan dra Djokovic ur sin bekväma position vid baslinjen kan det bli en perfekt match för honom. Samtidigt så blir Djokovic svår att slå om han får ett tidigt överläge i seten eller ens ta det första setet, tror jag. 


—-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var det för denna vecka. Fortsätt hänga med på @coachhannes på Instagram.

Tack!





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela