Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Wimbledon och fotbolls-VM

Publicerad 2023-07-21 23:59:16 i Allmänt,

Hej på er alla kära läsare!

I detta inlägg vill jag fokusera på två sporthändelser under sommaren. Dels vill jag ge min syn på de två singelfinalerna som spelades förra helgen i Wimbledon och sedan vill jag analysera det fotbolls-VM som dragit igång. Häng på!

—-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Först vill jag ge en kommentar kring Wimbledons avslutning förra helgen med finalerna. Den som jag såg mest fram emot var finalen mellan Novak Djokovic och Carlos Alcaraz på söndagen. Det var väldigt starkt av Alcaraz att vinna matchen. Jag med flera kände nog att det var en viss revansch för alla de som senaste åren förlorat mot Djokovic i Wimbledon. Han var ju över tio år obesegrad på Centre Court. Ännu mer imponerande av Alcaraz att ta det i och med att Djokovic spelade bra. Jag trodde inte att en så jämn matchbild skulle kunna gynna Alcaraz då Djokovic är så van vid att spela i jämna matcher och finaler. 

På damsidan var det inte någon höjdare till final. Marketa Vondrousova gjorde det hon skulle göra men mycket handlade om Ons Jabeurs oförmåga att nå upp i nivå. Det var oroväckande att hon kunde göra en så blek insats i finalen. Vi var många som trodde att hon hade pokalen säkrad redan innan matchen då hon slog ut många tidigare Grand-Slam mästare under turneringen. Erfarenheten från förra året borde också ha gynnat henne enligt det konventionella synsättet. 

—------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det andra jag vill behandla i dagens inlägg är fotbolls-VM som drog igång igår. Det ska bli spännande att följa turneringen. Det blir inte lätt att se matcher men ändå blir ju varje dam-VM mer och mer bevakat av medierna så man måste nästan följa med ändå. 

Sveriges landslag får inte underprestera igen. Laget bör gå för en medalj efter uttåget förra året i EM. Dock är det en stor risk att laget är ålderstiget och inte kan prestera det vi hoppas på. Jag tror att det behövs en generationsväxling i landslaget. 

Favoriterna att ta hem VM-bucklan är Spanien, USA och England. Jag tror på att England vinner. Detta främst för att de vann EM förra året. Det som kan ställa till det för the Lionesses är skadorna som laget dras med. Man saknar exempelvis Fran Kirby och lagkaptenen Leah Williamson. 

—--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att ni läste. Vi hörs!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela