Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Five days at Wimbledon: strawberries, treats and rain!

Publicerad 2023-07-07 23:36:33 i Allmänt,

 

Hej på er alla läsare!

Veckans inlägg kommer att handla om Wimbledonmästerskapen och om dess första fem speldagar i huvudsak. Jag har följt händelserna genom Eurosports sändningar. Inlägget kommer dels behandla mina tankar kring arrangemanget av turneringen och dels mer kring de matcher som spelats och min känsla kring spelarna så här långt. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Innan vi ger oss i kast med det som hänt på banorna vill jag analysera hela arrangemanget av turneringen. Det första problemet som uppstod för arrangörerna var att regn orsakade försenade och uppskjutna matcher. Detta gällde framförallt tisdagen som speldag där nästan alla matcher utanför Centre Court och Court 1 fick skjutas fram till onsdag. Jag kan relatera till svårigheterna med matchschema från egna erfarenheter. Som tränare i innebandy ordnade vi ofta egna cuper och det var inte lätt att beräkna tider för exempelvis uppvärmning och hur lång tid en match skulle ta. I Wimbledon har de utöver sådana saker en del externa faktorer som är svåra att beräkna. På kvällen blir exempelvis gräset vått från fukten och då är det farligt att spela på på grund av skaderisk vid halkning. Avvägningen om när man måste bryta spelet för kvällen är jättesvår men viktig.

Den andra tanken jag fick gäller serveklockan, alltså tiden mellan avslutad poäng och att nästa poäng ska spelas igång. Den borde kortas ned från 30 sekunder eller i alla fall borde tidsvarningar (time violation warning) ges ut oftare. Idag kan spelare dra nästan tre minuter på bara att försöka få en korrekt serve över nät. Detta då trettio sekunders nedräkning inte alltid sätts igång, exempelvis vid en nätserve (engelskans “let”). Det skapar en långsam och tråkig tennis för tv-tittarna. Dessutom blir det tyst från kommentatorerna när spelaren står och studsar bollen i marken innan serve. Jag inser ibland att jag klickar bort från matcher tidigt och det beror oftast på att varje servegame tar så lång tid. Det är illa som det är när det är bäst av tre set men vid bäst av fem som herrarna spelar är det förödande för underhållningen. 

Den sista reflektionen jag har gäller systemet med linjedomare och att spelarna får utmana domslut. I en del av matcherna jag sett har domsluten varit felaktiga men man har ändå spelat på. Det både känns och är uråldrigt då det inte var så i Australiska öppna tidigare i år. Man har börjat använda automatiska linjedomare (fullt Hawkeye-system) i flera ATP- och WTA-turneringar. Samtidigt vet vi att traditionen väger tungt i Wimbledon och man ändrar inte gärna på saker. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill även kommentera kring de spelare vi sett spela under första veckan. Ur svenskt perspektiv så följde vi Mikael Ymer som gick till tredje rundan. Det var nytt personbästa i Wimbledon. Det passade honom väl att spela mot Alex Molcan i första rundan. Sedan superkul att se hans vändning från underläget 0-2 till seger 3-2 i set mot amerikanen Fritz i andra rundan. Tyvärr blev det respass mot Daniel Galan i en femsetare på fredagen.

När det gäller de favoriter jag presenterade i tidigare inlägg har vi sett mestadels bra resultat. Världstvåan Djokovic har spelat väldigt bra i sina första tre matcher. Han har vunnit alla tre utan att tappa ett enda set, med brasklappen att detta skrivs när han leder 4-3 i tredje set mot Stan Wawrinka. För hans största utmanare till titeln, Carlos Alcaraz, har det också gått bra. Han har bara spelat två rundor men vunnit båda utan att tappa ett set. Imorgon lördag får han mer motstånd tror jag i matchen mot Nicolas Jarry. 

Stefanos Tsitsipas har även han tagit sig vidare till tredje rundan. Det har dock inte varit en enkel resa. Han har fått kämpa i många timmar i både i första matchen mot Thiem och sedan i en nästan fem timmar lång match mot Murray. Kommer han orka vinna fler matcher och ta sig djupare i turneringen?

Jannik Sinner har spelat väldigt bra tycker jag och vunnit sina första tre matcher. Frågan för hans del är om han kan hålla i och även växla upp sitt spel ju längre in i turneringen han kommer? Det blir Ymers överman Galan som Sinner får möta i fjärde rundan. 

För Nick Kyrgios blev det inget spel alls i Wimbledon då han kastade in handduken kvällen innan sin öppningsmatch mot Goffin. Han gick ut och sade att det berodde på en handledsskada. 

Amerikanen Frances Tiafoe har inte haft det helt lätt under sin väg framåt till tredje rundan. Det har blivit seger i tre raka set i båda matcherna men fått hård press från sina motspelare. Det han då kan ta med sig är att han spelat bra i de skarpa lägena (vid break-boll etc) och att utmaningarna han fått och löst ut kan vara nyttigt för att vara redo för tuffare motstånd senare. Han möter Grigor Dimitrov imorgon i sin nästa match.

På damsidan har vi sett att Elena Rybakina inte sett helt övertygande ut men vunnit två matcher och spelar imorgon mot Boulter. Världsettan Iga Swiatek ser bra ut på gräset, bättre än tidigare år hon spelade Wimbledon. Två av mina tre tjeckiska outsiders har slagits ut. Båda två med troliga skadekänningar som begränsade deras förmågor. Petra Kvitova är dock vidare och ska möta Stevanovic i tredje rundan. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var allt för denna vecka. Hoppas vi får fortsätta njuta av fantastisk tennis från SW19 nästa vecka. Gå gärna in och kolla på min instagram där jag gör inlägg ibland som behandlar enskilda matcher eller annat jag finner intressant https://www.instagram.com/p/CuZJhqYoGNC/

 

Tack!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela