Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

PL omgång 2 och VM:s avslutning. Sportkommentering del 2

Publicerad 2023-08-18 23:44:54 i Allmänt,

 

Hej på er alla läsare!

Denna veckas inlägg kommer att fokusera på den stundande helgen och de Premier League-matcher som spelas. Dessutom kommer jag att beröra upplösningen av fotbolls-VM i Australien och Nya Zealand och slutligen det senaste uppdraget jag fick som sportkommentator. Häng på!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Helgens omgång blir den andra för denna säsong. Mina tankar och tips följer den kronologiska ordningen som vanligt. Matchen som skulle spelats mellan Luton och Burnley på grund av konstruktionsarbete vid arenan Kenilworth Road. 

Fredag 18/8

  • Nottingham Forest mot Sheffield United

Tips: 2-0 

 

Lördag 19/8

 

  • Fulham mot Brentford

Tips: 1-1

 
  • Wolves mot Brighton 

Tips: 1-2

 
  • Liverpool mot Bournemouth

Tips: 4-1

 
  • Spurs mot Man U

Den första av två fina kvällsmatcher på lördag. Mitt tips för utgången för denna match påverkades av hur bleka United var mot Wolves i måndags. Spurs har fortfarande ursäkten vid förlust att Kane nyss lämnat och att laget behöver anpassa sig. 

Tips: 1-1

 
  • Man City-Newcastle

Tips: 1-0

 

Söndag 20/8

  • Aston Villa mot Everton

Risken finns för skräll här. Två lag som har press på sig att minst ta en poäng med sig. Everton kommer stänga ner matchen och spela defensivt så mycket det går. Har Villa nycklarna för att göra mål? Jag tror inte att man lyckas denna gång.

Tips: 0-0

 
  • West Ham- Chelsea

Ett bra Chelsea i premiären mot ett West Ham som är svårt att tyda hur de står sig (ännu inte en färdig trupp med fler värvningar på ingång). Men samtidigt har Chelsea haft det svårt borta mot West Ham med bara 1-1 i våras och förlorade året dessförinnan 3-2. Det blir till för Chelsea att få till bra målchanser och förlita sig på att nyförvärven på topp kan avsluta kliniskt. 

Tips: 0-2

 

Måndag 21/8

  • Crystal Palace- Arsenal

Min känsla är att det kan bli en tajt match, tekniska färdigheter finns i båda lagen. Dock kommer Arsenal ha mest av bollinnehavet och få flest chanser att hitta målen i matchen. 

Tips: 0-1

—---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentatorsuppdrag igen!

Jag kommenterade fyra matcher i söndags i K-rauta Arena i Newbody Floorball Cup som ordnades av Täby FC och Åkersberga IBF. Två av dessa var finalerna för herrjuniorer respektive damjuniorer. Jag fick denna gång inte så mycket tid på mig att förbereda varje match. De första två låg direkt efter varandra och detsamma gällde de sista två matcherna. Det var därför mer av att jag fick lära mig på plats och ställe det mesta om lagen som spelade. Det andra speciella var att jag fick stå upp vid ett bord och inte sitta ned. Det var en annorlunda upplevelse som var aningen jobbigt när det var flera matcher efter varandra. Här kan ni lyssna på när jag kommenterar HJ-finalen mellan Hammarby och Rosersberg Arlanda https://www.linkedin.com/posts/hannes-a-hovm%C3%B6ller-58387922b_newbodyfloorballcup-activity-7098344370084442113-QF6b?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

I helgen kommer VM-slutspelet rundas av och det innebär en bronsmatch och en final. I bronsmatchen möts Sverige och Australien. Det är troligen en mer betydelsefull match än vad som kunde ha varit fallet i spelet om tredje pris. Australien vill avsluta starkt på hemmaplan med en medalj och det motiverar även Sverige att då sätta stopp för det. Sverige kommer dock få värdera vilka spelare som har hungern att strida i minst 90 minuter till i turneringen. Jag skulle gissa att några kan vara mentalt slut efter semifinalförlusten och långa matcher dessförinnan. Mitt tips blir 2-1 till Australien.

Sedan har vi söndagens final mellan Spanien och England. Den nya eran av damfotbollen styrs från dessa båda nationer och därför är det rimligt att de båda är i final. Spanien är ett väldigt bolltryggt lag som kan hota både med inlägg och med instick på fötterna från de centrala mittfältarna som exempelvis Putellas. Samtidigt har England erfarenhet av att vinna mästerskap och har många spelare som kan avgöra även om de hoppar in från bänken. Att få tillbaka Lauren James (avstängd i två matcher) blir avgörande i finalen. Mitt tips blir 3-1 England.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var det för denna gång. Hoppas att ni gillade inlägget! 

Veckans fråga: Vilka vinner VM-finalen? Svara i kommentarerna nedan.

 

#KTBFFH

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela