Football for you

Den ultimata fotbollsbloggen ur en 23-årig svensks huvud! Mest om engelska ligan och laget i mitt hjärta Chelsea FC. Landslag och Allsvenskan kommer säkert också hinnas med. Hope you enjoy! Cred worldfootball.net for the header picture

Fotbolls-VM och tankar efter Chelseas tour of the states

Publicerad 2023-08-04 22:35:10 i Allmänt,

Hej på er alla!

Dags för ett nytt inlägg här på bloggen. I detta inlägg ska jag ge min syn på två aktuella ämnen i sportvärlden. Först och främst vill jag ge min syn på fotbolls-VM i Oceanien som går in i slutspelet. Därefter vill jag kommentera Chelseas försäsong och vad det ger för inblick i hur säsongen kan arta sig. Häng på!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Först ut vill jag ge min genomgång inför slutspelet i fotbolls-VM för damer. Sverige ska spela mot regerande världsmästarna USA på söndag kl.11.00 CET. Sverige borde gå in i matchen med gott självförtroende efter ett bra gruppspel. I åttondelsfinalen mot USA bär man enligt mig favoritskapet. USA har sett svagt ut för att vara mäktiga USWNT och fick kämpa sig till ett oavgjort resultat mot Portugal för att gå vidare. Dock får man vifta ett varningens finger åt att varje match ger helt nya förutsättningar för båda lagen. Sverige vann den senaste matchen mot USA med 3-0 i OS 2020.

Det viktigaste för Sverige blir att fortsätta det dominerande laget på mittfältet och därmed sätta tonen för matchen. Det gjorde man bra i alla gruppspelsmatcher. Nyckeln till det är att Peter Gerhardsson fortsätter tro på Filippa Angeldahl och Elin Rubensson som ankare i mittfältet. Deras förmåga att återerövra bollen och ge ett lugn till spelet är centralt. Ett annat område där Sverige behöver angripa amerikanskorna är längs flankerna i offensiven. Det gäller för de svenska ytterbackarna att ge överlappen som ett alternativ till ytterforwards i Rolfö och Rytting Kaneryd. Det skulle ge dem möjlighet att ta mark centralt i banan och hota USA:s mål. Mitt tips för matchen är att Sverige vinner 2-0. 

De resterande åttondelarna ger jag en kortare kommentar till:

  • Först ut redan imorgon är Schweiz mot Spanien. Jag tippar att det slutar 2-1 till Spanien efter förlängning. 

  • Japan spelar mot Norge. Japan spelade riktigt bra under gruppspelet och vann sin grupp. Norge redde ut slutspelsplatsen genom seger i sista matchen mot Filippinerna. Tippar: 4-1 till Japan

  • Nederländerna-Sydafrika. Sydafrika har ett spel som är svårhanterat även för de bästa lagen. Jag tror att man skräller stort igen. Nederländerna är dock bra på fasta situationer, och Sydafrika släppte in mål mot Italien på hörnspark. Tips: Sydafrika vinner efter straffar.

  •  England-Nigeria. Tips: 4-0 England

  • Australien-Danmark. Tips: 2-1 Australien

  • Colombia-Jamaica. Tips: 1-1 ordinarie tid, vinst för Colombia i förlängningen.

  • Frankrike-Marocko. Tips: 1-0 Frankrike

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Den andra delen jag vill skriva om är min och andra supportrars känsla efter försäsongens träningsmatcher för Chelsea. Summan av fem matcher på USA-turnén blev tre segrar och två kryss. De har fått spela mot mestadels kvalificerat motstånd (Fulham, Newcastle, Dortmund etc) vilket gett Mauricio Pochettino möjlighet att se hur hans lag står sig. Många med mig känner sig nog ganska optimistiska. Är det ett riktigt Chelsea vi får se denna säsong som drar igång nästa söndag mot Liverpool? 

Mycket tyder på det. Jag tycker den största förbättringen ligger i att man kan se tydligare offensiva linjer. Spelarna har snabbt lärt sig hur Pochettino vill spela. Däri ingår också att man tydligt ser en spelidé, något som var ytterst svårt att utröna under Graham Potter. Det andra som definitivt kommer göra skillnad är att klubben nu har en slimmad trupp utan massor av spelare som kräver speltid och lyfter lön men som inte levererar. Denna sommar har äntligen en ordentlig utrensning skett. Truppen som finns nu, om än perfekt, så är det en trupp med en skön mix av olika spelartyper. Unga från akademin, veteraner som har europeisk erfarenhet och bra tekniska spelare i offensiven.

Det finns dock faror som lurar. Den ena är att klubben ännu är inne i en ny uppbyggnad och projekt. Det är ett ungt lag under bygge och kommer att vara bäst om tre till fyra år. Då blir även frågan om projektet kan få byggas av Pochettino enbart och då krävs förtroende från klubbledningen. Det andra orosmolnet är att mittfältet inte är färdigbyggt och att vi kanske inte får klart det som vi vill innan transferfönstret är över. Det kommuniceras från tränare och ledning att en ny centralfigur på mitten behövs. Sista funderingen man kan ha är risken att Chelsea åker på skador på viktiga spelare. Stjärnspelare som Reece James och Enzo kan bli svåra att ersätta. Det som behövs är då (ironiskt nog) en bredare trupp. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var det, kära läsare. Ge mig gärna era synpunkter i kommentarerna. Det hjälper mitt inlägg att synas bättre. Veckans fråga är: vem är den bästa värvningen i Premier League under sommarens transferfönster hittills? Mitt svar är Andre Onana för Manchester United.

Tack!

#KTBFFH

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela